< Terug

Goede microcopy gaat over samenwerking

Door Annemieke van Ramshorst in Content, gepubliceerd 3 mei 2017

Met goede microcopy neem je onzekerheden bij de gebruiker weg. Maar hoe duidelijk, geruststellend of spitsvondig je copy ook is, alleen daarmee kom je er niet. Jouw teksten zijn altijd onderdeel van een groter geheel en maken een gebruiksvriendelijk ontwerp compleet. Daarom in deze blog: hoe zorgt jouw copy samen met design voor de beste User Experience (UX)?

Good copy can’t fix bad design

Om mee te beginnen: heb vooral niet de illusie dat jouw tekst elk probleem op het gebied van begrijpelijkheid oplost. Good copy can’t fix bad design, las ik onlangs. En dat slaat de spijker op z’n kop. Voorkom dan ook dat een UX-probleem op jou wordt afgeschoven met het verzoek of je even een uitleg wilt schrijven voor een volstrekt onduidelijke pagina. Dat gaat de gebruiker niet helpen. If there’s a problem with the design, then fix the design.

Helft van de gebruikerservaring

Goede microcopy schrijven gaat altijd over samenwerking. Samenwerking tussen de UX’er, visual designer en copywriter. Een scherm kan er met die lorum ipsum-tekst heel gebruiksvriendelijk uitzien, maar heb jij voldoende ruimte om de gebruiker te begeleiden? Of om hem gerust te stellen? Jij gaat daadwerkelijk met de gebruiker in gesprek, en dat bepaalt de helft van zijn ervaring. Het omgekeerde kan overigens ook: in het ontwerp is rekening gehouden met een intro van 4 regels, maar eigenlijk heb je niets te vertellen. En schrijven om het schrijven is – zeker online – natuurlijk een doodzonde!

Neem samen verantwoordelijkheid

Wat komt dan eerst? Het design of jouw copy? Beide zijn tenslotte essentieel voor de beste gebruikerservaring. Het antwoord is dan ook: tegelijk. En eigenlijk is dat heel simpel. Blijf niet op je eigen eilandje, maar ga samen achter de laptop zitten. Leef je in de gebruiker in, bedenk samen hoe je hem wilt helpen en welke rol copy en design daarin spelen. Loop interactieontwerpen door en overleg over passende copy. Maak bijvoorbeeld 2 varianten met verschillende teksten. Zo neem je samen verantwoordelijkheid en kun je als copywriter je stempel op het ontwerp drukken. Want uiteindelijk heb je allebei hetzelfde doel: die kick-ass ervaring voor de gebruiker.

Vast onderdeel van agile team?

Om de samenwerking tussen design en copy te verbeteren, zijn copywriters steeds vaker onderdeel van een agile ontwikkelteam. Een goed idee? Zeker weten! Ok, af en toe vraag ik me af hoe ik nu weer in een heftige discussie tussen developers ben beland. Het is dan ook zeker niet nodig om élke meeting bij te wonen. Waar het vooral om gaat, is dat je betrokken bent bij het team en samen aan een project werkt. Ook weet je ruim op tijd welke nieuwe functionaliteiten het team gaat ontwikkelen. Zodat jij vast met de UX’er aan de slag kunt en meedenkt over het design. Inclusief hele goeie copy natuurlijk.

Meer informatie en hulp

Freelancefirm geeft je graag meer informatie en hulp. In ons netwerk van SEO specialisten en SEO Copywriters is veel expertise aanwezig.
Bel 020 – 773 7171 voor extra ondersteuning.

Vergelijkbare artikelen

Zonder extra spaties heeft je SEO-tekst een streepje voor!

Samenstellingen die aan elkaar horen los van elkaar schrijven. Het is een van de symptomen van de ‘Engelse ziekte’. Nu geef ik toe, de regels voor samenstellingen zijn soms best complex. Maar waar ik me vooral aan stoor, is bewust onjuist spatiegebruik in SEO-teksten. Lees meer

Microcopy heeft grote invloed op de conversie van je website

We gebruiken de term microcopy voor hele korte begeleidende tekstjes op websites en in apps, zoals instructies en foutmeldingen. Oh zo belangrijk om bezoekers te helpen bij hun taak. En, mits goed toegepast, kan het zelfs bijdragen aan je merkpersoonlijkheid. Lees meer