< Terug

Microcopy heeft grote invloed op de conversie van je website

Door Annemieke van Ramshorst in Content, gepubliceerd 29 maart 2016

We gebruiken de term microcopy voor hele korte begeleidende tekstjes op websites en in apps, zoals instructies en foutmeldingen. Oh zo belangrijk om bezoekers te helpen bij hun taak. En, mits goed toegepast, kan het zelfs bijdragen aan je merkpersoonlijkheid. Ik zal dit toelichten aan de hand van enkele voorbeelden van KLM.

Gebruikers door een proces leiden
Sinds begin 2016 werk ik vanuit Entopic als online copywriter bij KLM. Ik schrijf daar voornamelijk teksten voor applicaties, zoals de boekingsmodule en online inchecken. Wat me al vrij snel opviel, is dat voor dit soort applicaties heel veel microcopy nodig is. Dit is een verzamelnaam voor allerlei korte teksten die gebruikers door een bepaald proces leiden en eventuele twijfels bij beslissingen of keuzes in dat proces wegnemen. Denk bijvoorbeeld aan betalingsinstructies in webshops, voorbeeldteksten in formuliervelden en foutmeldingen. Kortom: microcopy is overal.

Grote invloed op conversie
Misschien klinkt het schrijven van dit soort teksten niet zo spannend, maar ze kunnen juist grote invloed hebben op de conversie van je website. Neem onderstaand voorbeeld van microcopy die KLM.com toont bij het boeken van een ticket:

Microcopy-in-boekingsmodule-KLM
Voorbeeld van microcopy in de boekingsmodule op KLM.com

Zo’n simpel stukje tekst, maar toch zo belangrijk. Het is mij al 2 keer overkomen dat iemand anders een ticket voor mij boekte, niet wetende dat mijn roepnaam ‘Annemieke’ niet overeenkomt met de naam in mijn paspoort. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het bij veel luchtvaartmaatschappijen niet eenvoudig – en goedkoop – is om je naam te laten aanpassen.

Foutmeldingen
Helaas wordt vaak veel te weinig aandacht geschonken aan krachtige microcopy. Foutmeldingen en andere systeemteksten rollen in veel gevallen automatisch uit ‘het systeem’ of – nog erger – developers schrijven ze even snel zelf. Dat leidt tot meldingen als ‘U heeft een ongeldige waarde ingevoerd’ of ‘Diacrieten in een voornaam zijn om technische redenen niet toegestaan’. Terwijl de gebruiker op dat moment gewoon wil weten: wat gebeurt hier en wat moet ik nu doen? Goede microcopy kan bovendien een heel positief effect hebben. Een zin als ‘Geen zorgen, u kunt uw gegevens altijd nog wijzigen’ naast een button geeft je bezoeker misschien net dat laatste duwtje in de rug om op die call to action te klikken. Niet verstandig dus om microcopy links te laten liggen.

Met een knipoog
Het belangrijkste aan microcopy is dat het functioneel is. De copy moet je gebruiker begeleiden bij de taak die hij uitvoert. Maar met écht goede microcopy bereik je nog een extra effect: het draagt bij aan je merkpersoonlijkheid. Schrijf bijvoorbeeld een foutmelding met een knipoog, als dat tenminste past bij de persoonlijkheid van je merk.
Wil je je bezoekers aanzetten tot een actie, bijvoorbeeld ‘betalen’, wees dan maar gewoon duidelijk. Foutmeldingen en bedankpagina’s lenen zich daarentegen vaak uitstekend voor een knipoog.

Op een vriendelijke manier geeft KLM aan dat de bezoeker een betaalmethode moet selecteren
Op een vriendelijke manier geeft KLM aan dat de bezoeker een betaalmethode moet selecteren

Balans tussen functionaliteit en creativiteit
Let wel: het schrijven van creatieve microcopy luistert vrij nauw. Niet elke stap in het proces is er geschikt voor. Wil je je bezoekers aanzetten tot een actie, bijvoorbeeld ‘betalen’, wees dan maar gewoon duidelijk. Jouw creatieve buttontekst mag onder geen beding voor onduidelijkheid zorgen, waardoor je bezoeker afhaakt. En als je gebruiker in de stress is omdat hij niet weet of zijn betaling is gelukt, kom dan niet met flauwe grappen aan. Die hebben dan vrijwel zeker een averechts effect. Foutmeldingen en bedankpagina’s lenen zich daarentegen vaak uitstekend voor een knipoog.

Microcopy-Flight-Guide-KLM-1024x305
Melding die de app Flight Guide toont als een passagier zijn vlucht met KLM positief beoordeelt

5 tips voor krachtige microcopy
Hoe schrijf je nu de krachtigste, duidelijkste en twijfel wegnemende microcopy? Het belangrijkste is om te schrijven vanuit je gebruiker en de taak die hij moet uitvoeren. Waar loopt hij mogelijk tegen aan? Welke stappen kunnen verwarring opleveren? Doe hierbij niet alleen aannames, maar voer ook A/B-testen uit. Want hoezeer je ook probeert in het hoofd van je gebruiker te kruipen, zo’n test levert toch altijd weer verrassende resultaten op.

Een paar tips op een rij:
1. Houd het kort! Daar is het tenslotte microcopy voor. 1 regel is voldoende
2. Schrijf actiegericht en in begrijpelijke taal
3. Vermijd technische termen
4. Neem de gebruiker bij de hand, zonder betuttelend te worden
5. Wees duidelijk, maar snauw de gebruiker niet af
En de optionele nummer 6: knipoog naar je gebruiker. Dus zoek de balans tussen functionaliteit en creativiteit en haal het beste uit je microcopy!

Vergelijkbare artikelen

Zonder extra spaties heeft je SEO-tekst een streepje voor!

Samenstellingen die aan elkaar horen los van elkaar schrijven. Het is een van de symptomen van de ‘Engelse ziekte’. Nu geef ik toe, de regels voor samenstellingen zijn soms best complex. Maar waar ik me vooral aan stoor, is bewust onjuist spatiegebruik in SEO-teksten. Lees meer