< Terug

What makes you click?

Door Roberto Decock in Algemeen, gepubliceerd 17 oktober 2016

Wat bepaalt nu eigenlijk ons klikgedrag? Het VPRO-programma Tegenlicht wijdde er zondag 25 september 2016 een uitzending aan. In feite ben jij samen met nog een miljard andere mensen dagelijks deelgenoot van het grootste psychologische experiment ooit.

Digitale verleidingstechnieken

Voortdurend en zonder dat we het zelf vaak in de gaten hebben, worden we via digitale verleidingstechnieken beïnvloed om maar zo vaak en zo veel mogelijk online te kopen, op een bepaalde website te verblijven of actief te zijn op social media.

Onbewuste breinprocessen

Daar waar we denken bewust, uit vrije wil en rationeel onze keuzes te maken, blijkt in de praktijk dat we door onbewuste breinprocessen worden gestuurd. Door middel van persuasion, de psychologie van het verleiden en overtuigen, worden we emotioneel ‘gemanipuleerd’.

6 verleidingsprincipes

In 2001 publiceerde hoogleraar psychologie Robert Cialdini 6 wetenschappelijk bewezen verleidingsprincipes (ook wel bekend als Six Principles of Persuasion of Six Universal Truths of Influence). Deze kunnen ingezet worden om jou als bezoeker of klant te verleiden tot een bepaalde actie. De verleidingsprincipes zijn:

  • sociale bewijskracht
  • autoriteit
  • schaarste
  • commitment en consistentie
  • sympathie
  • wederkerigheid

Beloond worden

In de uitzending What makes you click kwamen deze en andere thema’s uitgebreid aan bod. Zo blijkt er een schokkende overeenkomst te zijn tussen gokverslaving en de drang om continu op social media actief te willen zijn. We willen namelijk graag beloond worden. Denk aan een bonus, the next level, meer likes, comments, etcetera.

clickbait-vpro Verleidelijke banners

Banners zijn misschien wel bij uitstek het middel om de conversie te verhogen. Dankzij een aantrekkelijk en uitnodigend ontwerp wordt je gestimuleerd tot een simpele klik en vervolgens doorgeleid naar een landingspagina met een ‘call to action’. Ze brengen je in de verleiding, omdat we verslaafd zijn aan nieuwe informatie. De VPRO stelde ons in staat om zelf snel een verleidelijke banner te ontwerpen. Die uitdaging gingen we niet uit de weg en hierboven zie je het resultaat.

Meet Up

Naar aanleiding van de uitzending vond op 28 september een Meet Up plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het panel en de zaal discussieerden druk over het complexe spel van conversie: de link tussen wetenschap, big data, algoritmes, persuasion, neuromarketing en psychologie. Een van de conclusies was: dé website bestaat eigenlijk niet meer. Er wordt continu getest met allerlei varianten. Dit ongevraagd testen zorgt ook voor een ethisch dilemma: moet je mensen van tevoren informeren dat ze deel uitmaken van een groot online experiment? En waar ligt de gezonde balans tussen usability en conversie? Kortom: ook de komende tijd zal ons klikgedrag nog genoeg aanleiding geven tot onderzoek, nadenken, bezinning en nieuwe inzichten.

Meer informatie

Binnen het Freelancefirm netwerk is veel expertise aanwezig over conversie en usability.
Bel 020 – 773 7171 voor extra ondersteuning.

Vergelijkbare artikelen

Eerste hulp bij online functies: de Functiewijzer

Met behulp van de Functiewijzer vind je snel en makkelijk de beste online expert voor een vast of tijdelijk dienstverband. Dit handige boekje bevat als leidraad een aantal profielen van veelgevraagde en essentiële online functies. Zo bieden we je eerste hulp bij het opstellen van het juiste functieprofiel. Lees meer

Ieder kind verdient een lach…

December is een maand om terug te blikken en vooruit te kijken. Bij freelancefirm hebben we voorspoed en tegenslag gehad. Na een lang ziektebed moesten we afscheid nemen van één van onze grondleggers, Susan den Bieman. De hartverwarmende reacties hebben ons veel steun gegeven. Lees meer

Het geheim van winstgevend freelancen, vergroot je Commerciële Intelligentie.

De spreker op de laatste freelancfirm borrel, Robert Elsing, heeft onze freelancers van een aantal handige en praktische tips voorzien over hoe je jezelf in de markt zet, promoot en verkoopt. Daarnaast put hij uit eigen ervaringen en die van vrienden en collega’s hetgeen zijn verhaal heel herkenbaar maakt. Lees meer