Zakelijk vloggen is nuttig en makkelijk
We delen en gebruiken dagelijks beeldmateriaal. Denk maar aan Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat en andere social media kanalen. Maar heb je er aan gedacht dat je deze middelen ook zakelijk kunt gebruiken? Ik vertel je meer over vloggen, een blog in videovorm.
Wat is een vlog nou eigenlijk?
Met een vlog neem je de kijker letterlijk aan de hand mee. Je loopt, zit, staat, praat met de camera of smartphone in je hand. Dat het af en toe niet zo soepel gaat of het geluid niet altijd optimaal is, dat hoort er júist bij. De kijker beleeft het echte ‘verhaal’ met jou. Als het beeld niet helemaal recht is, dan komt dat juist authentiek en persoonlijk over.
Een vlog is een ideaal middel om je vakkennis te laten zien over onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep. Daarnaast kun je je kijkers laat zien wat je onlangs hebt meegemaakt. Maar het kan ook een filmpje zijn waarin je jouw bedrijf, afdeling of medewerker introduceert of iemand interviewt.
In een goede vlog vertel je een persoonlijk verhaal met emotie en beleving op een directe, informele, authentieke en ongepolijste wijze. Maar het belangrijkste is dat je je volgers een kijkje achter de schermen geeft. We willen namelijk meer zien dan wat we al weten en op plekken komen waar we normaal niet (mogen) komen.
Het nut van een zakelijke vlog
De belangrijkste doelstellingen zijn:
- Informeren van de doelgroep
- Verhogen van de zichtbaarheid
- Versterken of veranderen van het imago
- Vergroten van het bereik
Doordat jij of een collega zelf in beeld is, krijgt jouw organisatie letterlijk en figuurlijk een gezicht. Dat komt menselijker, sympathieker en geloofwaardiger over, wat kan bijdragen aan empathie voor jouw product of dienst. Zo verlaag je de drempel en nemen (potentiele) klanten makkelijker contact met je op. Kijk maar naar het onderstaande voorbeeld:
Je kunt meer mensen bereiken als je content op verschillende manieren presenteert. Daarom is een vlog een welkome aanvulling op geschreven tekst. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat mensen steeds minder lezen; video heeft echt de toekomst.
Een bijkomend voordeel is tijdsbesparing. Een verhaal van 300 woorden uitspreken, zonder die opgenomen beelden te bewerken, kost nou eenmaal minder tijd dan die woorden te typen. Daarnaast zijn sommige dingen in een vlog veel makkelijker uit te leggen dan via een geschreven instructie of toelichting.
Wat heb je nodig?
Je kunt met alles waar een camera op zit een vlog maken. Je kunt dus kiezen voor je smartphone, webcam, videocamera of fototoestel (als daar een videofunctie op zit). Let er wel op dat je het apparaat horizontaal vasthoudt. Video’s zijn namelijk altijd liggend beeld, kijk bijvoorbeeld maar naar video’s op YouTube.
De benodigde materialen zijn:
- Camera/smartphone; zorg dat je genoeg opslagruimte hebt en je batterij voldoende is opgeladen.
- Microfoon (optioneel): als je filmt op een rumoerige locatie, zoals buiten of een druk kantoor, dan is een microfoon aan te raden. Zo ben je verstaanbaar en word je niet verstoord door wind, verkeer of pratende mensen. Let erop dat de kleinere compact camera’s niet altijd een aansluiting voor een microfoon hebben.
- Statief/selfiestick (optioneel): met een statief kun je de camera stevig neerzetten of vasthouden. Dat zorgt dus voor stabiele beelden.
- Externe harde schijf (optioneel); hierdoor is het mogelijk om bestanden van je camera/smartphone te verplaatsen en op te slaan.
- Editing-programma; editen/bewerken kun je doen in programma’s zoals iMovie, Adobe Premiere Pro en Final Cut. Om te knippen of voor een speciaal effect. Op YouTube staan honderden handige tutorials waarin je álles kunt leren over het editen van video’s.
Waar plaats je de vlog dan?
Als de vlog gereed is, kun je deze delen met je doelgroep. Denk hierbij na over de kanalen die je gebruikt om je vlogs en video’s te verspreiden zoals de eigen website, e-mail nieuwsbrieven, YouTube, Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en Vimeo. Het delen van je vlog via social media resulteert in meer kijkers, bereik en traffic en een hogere positie in de zoekresultaten.
- YouTube: dit is de grootste zoekmachine na Google en zorgt zodoende voor heel veel zichtbaarheid. In de beschrijving kun je een link plaatsen naar je eigen website.
- Facebook: als je de vlog deelt dan wordt deze direct getoond in de nieuwsfeed en automatisch afgespeeld. Daarnaast kan Facebook je meer reacties opleveren.
- Ga de dialoog aan met mensen die reageren en neem de tijd om hun vragen te beantwoorden. Sta comments op je video’s toe, maar zet de instellingen voor comments op je YouTube-channel op ‘hold for review’, dan kun je zelf de reacties goedkeuren. Op Facebook kun je interactie stimuleren door volgers te ‘taggen’.
Verhoog de vindbaarheid
Definieer waar en hoe je gevonden wilt worden binnen de zoekresultaten. Video-SEO draait om de videocontent zelf en het optimaliseren van de content door middel van teksten en rich snippets.
Hieronder vind je enkele tips om vlogs en video’s te optimaliseren voor zoekmachines:
1. Om een hoge ranking te krijgen in YouTube met jouw blog of video moet je zogenaamde ‘video keywords’ gebruiken. Dit zijn zoekwoorden waarop veel video’s ranken en bij voorkeur op de bovenste posities. Dit doe je simpelweg door te Googelen op je keywords.
2. Gebruik een duidelijke titel, met 2 of 3 keywords erin, bij voorkeur aan het begin. Let erop dat de titel van je originele videobestand dat je uploadt identiek is aan de naam die je eraan geeft op YouTube.
3. Voeg een korte beschrijving toe aan de vlog zodat je kijkers weten wat ze te zien krijgen. Zorg ervoor dat je beschrijving ook diezelfde keywords bevat. De kracht van dit stukje tekst bepaalt of je potentiële kijker je vlog ook daadwerkelijk gaat bekijken! Plaats de link naar de pagina op je website die het meest relevant is voor de vlog op de eerste of tweede regel van je omschrijving.
4. Maak op YouTube gebruik van tags: dit zijn labels die je aan je vlog koppelt om aan te geven welk onderwerp de kijker kan verwachten. Zo trek je het juiste publiek aan met de voor hen relevante boodschap.
5. Creëer een mooie en unieke thumbnail voor iedere vlog, met behulp van Google’s Video Manager. Een thumbnail is een foto die mensen in de zoekresultaten te zien krijgen bij jouw vlog. Dit kun je ook gewoon via YouTube doen of door een screenshot te maken en die te uploaden. Het is dus belangrijk dat je bij elke vlog zorgvuldig een afbeelding selecteert die verwijst naar de inhoud van je vlog en die je bezoekers overtuigt om op play te drukken.
Probeer het eens gewoon en ervaar zelf hoe leuk, makkelijk en nuttig vloggen is!
Meer informatie en hulp
Freelancefirm geeft je graag meer informatie en hulp. We kunnen ook een in-company workshop verzorgen over vloggen en video-marketing.
Bel 020 – 773 7171 voor extra ondersteuning.
Vergelijkbare artikelen
Ieder kind verdient een lach…
December is een maand om terug te blikken en vooruit te kijken. Bij freelancefirm hebben we voorspoed en tegenslag gehad. Na een lang ziektebed moesten we afscheid nemen van één van onze grondleggers, Susan den Bieman. De hartverwarmende reacties hebben ons veel steun gegeven. Lees meer
Het geheim van winstgevend freelancen, vergroot je Commerciële Intelligentie.
De spreker op de laatste freelancfirm borrel, Robert Elsing, heeft onze freelancers van een aantal handige en praktische tips voorzien over hoe je jezelf in de markt zet, promoot en verkoopt. Daarnaast put hij uit eigen ervaringen en die van vrienden en collega’s hetgeen zijn verhaal heel herkenbaar maakt. Lees meer
Eerste hulp bij online functies: de Functiewijzer
Met behulp van de Functiewijzer vind je snel en makkelijk de beste online expert voor een vast of tijdelijk dienstverband. Dit handige boekje bevat als leidraad een aantal profielen van veelgevraagde en essentiële online functies. Zo bieden we je eerste hulp bij het opstellen van het juiste functieprofiel. Lees meer