< Terug

Zonder extra spaties heeft je SEO-tekst een streepje voor!

Door Annemieke van Ramshorst in Content, gepubliceerd 6 juli 2016

Samenstellingen die aan elkaar horen los van elkaar schrijven. Het is een van de symptomen van de ‘Engelse ziekte’. Nu geef ik toe, de regels voor samenstellingen zijn soms best complex. Maar waar ik me vooral aan stoor, is bewust onjuist spatiegebruik in SEO-teksten.

Icoon-schrijven-200Dit artikel bevat geen uitgebreide uiteenzetting over hoe het nu ook alweer zit met samenstellingen, en wanneer je nu rode wijnglazen of rodewijnglazen schrijft. Daarvoor verwijs ik graag naar de adviezen van Onze Taal. Ik wil het graag hebben over samenstellingen die expres los worden geschreven, omdat dat beter zou zijn voor de vindbaarheid. Ik weet het, zeker voor commerciële websites is de Google-ranking ontzettend belangrijk. Mensen kijken tenslotte vaak niet verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Het doel heiligt de middelen dus? Nee! Bewust spelfouten maken omwille van de vindbaarheid is wat mij betreft geen optie.

Varianten van hetzelfde

Het klopt dat Google samenstellingen en losse woorden verschillend interpreteert. Maar die verschillen zijn de afgelopen jaren een stuk kleiner geworden. In veel gevallen herkent Google aaneengeschreven en losse woorden als varianten van hetzelfde. Zoek bijvoorbeeld maar eens op ‘content marketing’, en je ziet dat in de bovenste 2 zoekresultaten deze term gewoon aan elkaar wordt geschreven. En koppeltekens vervangen door spaties is al helemaal overbodig, omdat Google een streepje als een spatie leest.

Effect op ranking is heel klein

Maar toch, er ís dus een verschil. En als je SEO-teksten schrijft voor een branche waarin de concurrentie moordend is, moet je dan niet alles eruit halen wat erin zit? Ik vroeg het SEO-specialist Peter van der Graaf.

“Het blijft een feit: hoe beter je zoektermen overeenkomen, hoe beter je scoort. Maar het effect op je ranking is heel klein. Het is echt een nuanceverschil. Je compenseert dat eenvoudig met bijvoorbeeld een paar relevante links. Als je echt móet scoren, probeer de zoektermen dan op een andere manier te laten terugkomen. Het is dan wel belangrijk dat ze in de juiste volgorde staan. Een voorbeeld: schrijf geen ‘inkt cartridges’, maar ‘Zit uw printer alweer zonder inkt? Cartridges verkopen wij in alle soorten en maten’. Mijn advies is om altijd zo veel mogelijk logisch vanuit je gebruiker te denken, daar profiteer je op den duur het meest van.”

Richt je op unieke en relevante content

Kortom, extra spaties toevoegen is niet de oplossing om hoger te scoren. De zoekresultaten verschillen nu al minimaal, en aangezien Google zijn algoritme continu aanpast, zal dit verschil waarschijnlijk alleen nog maar kleiner worden. Bewust spelfouten maken zal eerder ten koste gaan van de betrouwbaarheid van je website. Dus stop maar snel met zoekwoordentrucjes en verleid je websitebezoekers én Google liever met unieke, relevante én correct geschreven content.

Meer informatie en hulp

freelancefirm geeft je graag meer informatie en hulp. In ons netwerk van SEO specialisten en SEO Copywriters is veel expertise aanwezig.
Bel 020 – 773 7171 voor extra ondersteuning.

Vergelijkbare artikelen

Microcopy heeft grote invloed op de conversie van je website

We gebruiken de term microcopy voor hele korte begeleidende tekstjes op websites en in apps, zoals instructies en foutmeldingen. Oh zo belangrijk om bezoekers te helpen bij hun taak. En, mits goed toegepast, kan het zelfs bijdragen aan je merkpersoonlijkheid. Lees meer