< Terug

E-mail marketeer (CRM marketeer)

Een e-mail marketeer is de eindverantwoordelijke op het gebied van het uitzetten van de e-mailcampagnes en –marketing van online websites en webshops. Het bepalen van de juiste marketing, de juiste technieken en de juiste campagnes zijn zaken waar de e-mail marketeer op een dagelijkse basis mee bezig is.

Als e-mail marketeer is de communicatie binnen het marketing team, maar ook met de klant een belangrijk aspect van de baan. Door intensieve samenwerking met dit team en de klant kan de E-mailmarketeer de juiste strategie voor het bedrijf bepalen en zo de juiste email campagnes bedenken, opstellen en uitvoeren.

Keuzes maken

Voor een e-mail marketeer is het, na het bepalen van een juiste strategie, een belangrijke tweede stap om de juiste keuze te maken voor bijvoorbeeld het e-mail programma en daarmee de structuur van het e-mailen. Er zijn tientallen verschillende, grote e-mail programma’s die verschillen in functionaliteit. Voor elk bedrijf kan de vereiste functionaliteit verschillen. Wil je bijvoorbeeld gerichte e-mails kunnen versturen naar bepaalde doelgroepen, zoals trouwe, vaste klanten, of wil je nog veel verder gaan, zoals het e-mailen naar bepaalde leeftijdsgroepen of re-targeting op basis van shopgedrag! Een e-mail marketeer neemt al deze aspecten in overweging bij het maken van de juiste keuzes.

Monitoren

Een belangrijke vervolgstap, die vaak over het hoofd wordt gezien, is het monitoren van de resultaten van verschillende campagnes. Door deze resultaten te optimaliseren, en de resultaten continue mee te nemen in de volgende e-mailcampagnes, kan de e-mail marketeer uiteindelijk de juiste e-mail sturen naar allerlei verschillende soorten klanten.

Het belangrijkste wat ik ervaren heb tijdens het werken met Iris is dat ze zich goed en snel kan verplaatsen in de doelgroep, maar ook in de merkstrategie. Hierdoor is in korte tijd een UX design voor Tina.nl opgeleverd dat vrijwel gelijk bij iedereen in de smaak viel, past bij het merk en geliefd is door de doelgroep.

Sanneke Jansen - Sanoma

Vereisten

Een e-mailmarketeer is echter niet alleen tactisch sterk. Ook zal de e-mailmarketeer via freelancefirm over de juiste HTML kennis beschikken om de e-mails zelf op te kunnen stellen. Door technische kennis achter de e-mailprogramma’s te bezitten, kan de e-mail marketeer dus zelf de campagnes aanpassen en optimaliseren, waardoor dit optimalisatieproces een stuk sneller gaat dan wanneer dit niet het geval zou zijn. Ook schriftelijke kwaliteiten zijn een vereiste waar de e-mail marketeer aan voldoet. Zo kan de e-mail marketeer desgewenst zelf de teksten van de e-mail campagnes schrijven.